Saturday, March 17, 2007

Språk og sånt




Det er i grunnen veldig artig å bo ilag med ei som held på å lære å snakke. Nesten kvar dag kjem det gullkorn som er til å skratte av, som då ho plutselig erklærte ved middagsbordet: "Pappa, jeg e stolt av deg". Ellers er Lilly veldig opptatt av kjensler ("jeg e alt for lei meg"), og liker godt å kjefte på oss for så å gi trøst etterpå: "FU, MAMMA! .....så så, lille venn. Går det bra med deg?"

Andre snodige ord og uttrykk:

Jobengen = B-gjengen
Virra! = Hurra!
Frettin = Tretten
Grattemelere dagen = Gratulerer med dagen
Jeg har vide! = Jeg har en idé (ideen er alltid å hente is i fryseren)

7 comments:

Anja Christell said...

åååå, jeg elsker barn som lærer seg å snakke, de sier så mye gøy.. kunne ønske jeg hadde en, men har planer om å vente en god del år til..

Turid said...

Sikkert lurt...

Mari said...

Jeg har fortsatt bursdagsmeldingen jeg fikk med gratemelere dagen, den er helt storveis!

m

Turid said...

Den er en klassiker.

Agnes Sunniva said...

ÅH! Dette er jo storartet. Det har seg nemlig slik at jeg har nynorsktentamen den dag i morgen, og hva er vel da bedre enn å lese litt blogg på nettopp dette målet? Hva kan man lære? Jo, f.eks at "vott" er et hankjønnsord og ikke minst at johengen betyr B-gjengen. Eller blander jeg nå?

Turid said...

Kva ellers skulle "vott" vere enn hankjønn? Eit vott? Ei vott? Det går ikkje, veit du.

Du får øve deg litt her inne utover dagen, da.

Agnes Sunniva said...

Ei vott - votta - fleire vott - alle vottene
Ikkje veit eg... Joda, eg er eigentleg ganske dreven i nynorsk. Det fall/fell seg berre ikkje så naturleg.
Gode helsinger frå ei ikkje så reint lite ikkje-fan av Ivar Aasen akkurat i dag.