Friday, March 23, 2007

Det gjør så vondt i tennene mine!

I går, rett etter middag, fikk eg plutselig skikkelig tannverk. Eg tenker med gru på alderdommen min, for maken til dårlige tenner skal du leite lenge etter (ikkje så veldig lenge, forresten, men ei lita stund. Dersom du i det heile tatt føler for å gå rundt og leite etter dårlege tenner). Eg har ingen skrupler med å gi mykje av skulda til skuletannlegen på Stranda. I åttande klasse fekk eg plutselig ni hol - litt rart sidan eg aldri hadde hatt hol før, og tannlegen bora dei uten bedøving for å gi meg ein lærepenge. Er det rart folk får tannlegeskrekk? Deretter stappa han dei fulle med amalgam. Litt for mykje amalgam, skulle det vise seg, for no har tennene begynt å sprekke litt her og der pga for store fyllingar. I desse sprekkene snik det seg inn små kariusar og baktusar tidt og ofte, seinast for eitt år sidan... og truleg er det det som har skjedd no også. Eg kan like gjerne begynne å spare til gebiss først som sist.

Har forresten fått time med tannlege Borgersen på Bekkestua neste mandag. Han er flink, rask og smertefri og ein drøm for dei som er litt redd for skumle tannlegar. Det var reklame.

8 comments:

Anonymous said...

Uff og au. Tenner skulle bare vært hvite og fine og i bruk - uten noe mer mas enn som så. Men virkeligheten er en annen.

For noen uker siden gjorde det plutselig vondt i visdomstanna mi. Ringte tannlege Borgersen 8.15, fikk time 9.15. 9.25 var tanna ute og dagen ble litt annerledes enn jeg hadde tenkt...

Tror du skal lete lenge etter en mer imøtekommende tannlege!

Gler mig til at se eder om ei viku. Det blir stas. Jeg har skaffet meg vannfast mascara. Det burde du også gjøre.

Turid said...

Borgersen er knall. Håper han blir rik og berømt.

P.s: Du trur vel ikkje at det fins eit kosmetikkprodukt eg ikkje har?

Turid said...

O skrekk og angst. No har eg oppdaga at tanna er litt laus! Hjælp! Trur det blir ein akutt-time, gitt.

Maria Louise said...

Håh - har akkurat samme tannlegeerfaring som deg. Jeg hadde plutselig ni hull som tolvåring, og tannlegen(fæl dame fra trøndelag) borra mens hun sang Nidelva stille og vakker du er... helt grusomt. Men samme her - tenna sprekker jo! Eneste som ikke er likt med historiene våre er at min tannlege i dag ikke er en kjekk mann, men ei stille dame fra Russland. Men hun er smertefri og flink så takk til henne. Lykke til i allefall!

Turid said...

Det er visst sånn amalgam fungerer, det utvider seg med åra. Eg gir likevel tannlegen litt av skulda.

Turid said...

Har vore hos tannlegen, og det blei ROTFYLLING! Eg er alt for ung for dette...

Anonymous said...

uff og uff. det hørtes ikke godt ut. Regner med du overlevde i og med at du skriver her... men fyttikatta.

4 dager igjen til bryllup. je.

Turid said...

Gler meg, og er samtidig litt glad for at det ikkje er eg som skal gifte meg om fire dagar.